SVT:s serier visar sanningen om sugardejting – recension av Robert Schenck

Många av er har säkert sett att SVT nyligen släppte två serier om sugardejting: Köp mina trosor och Sugarbabe. Robert Schenck har recenserat SVT:s serier och skriver att de berättar sanningen om sugardejting – det handlar om kriminella handlingar.  Realstars menar att det är viktigt att media granskar sugardejting och uppmärksammar prostitution och utnyttjandet av kvinnor och barn. Det behövs en motvikt till bilden av sugardejting som något glamouröst, ömsesidigt och lagligt.

SVT släppte nyligen två sevärda serier om sugardejting som går att se på SVT play: Dokumentärserien ”Köp mina trosor” och dramaserien ”Sugarbabe”. Serierna är väldigt olika varandra men båda är pedagogiska och spännande och lämpar sig väl både för äldre barn och för vuxna. Dessutom berättar de sanningen om vad sugardejting verkligen handlar om – förtäckta, illegala köp av “sexuella tjänster”.

Sugarbabe
”Sole och Olivia är 15 år och har just startat ett konto på en sugardejtingsida med idén att blåsa killar på pengar. Pengarna behöver de för att kunna ta sig till USA och slå igenom som dansare. Deras största dröm i livet. Men de hamnar snabbt i problem när de via sidan träffar en man som börjar hota dem och kräva tillbaka sina pengar. Sugarbabe är en dramaserie i dansens värld om vänskap, utsatthet och att drömma stort.”

Jag tror att det blir lätt för tonåringar att identifiera sig med de två huvudpersonerna i Sugarbabe, och med själva handlingen. Tjejerna lockas av den påstådda möjligheten att tjäna snabba pengar, men i stället blir de indragna i en mycket svårlöst härva där en av dem blir utnyttjad sexuellt. De märker från början att samtliga män som kontaktar dem genom sajten vill köpa sex.

Serien är uppdelad i nio korta avsnitt (10-15 minuter var) som gör den mycket lämplig att visas i olika sammanhang.

Köp mina trosor
”Med dold kamera ger sig reportern Nellie Erberth in i sugardejtingvärlden. Köp mina trosor är en serie som
undersöker sugardejting och kringverksamhet från insidan. Vad är det? Varför är det ett fenomen? Pengar och lyxgåvor, men hur ser livet ut i en sådan situation? Är det en feministisk revolution och egentligen kvinnorna som utnyttjar männen? Eller är det bara ännu ett sätt att prostituera sig? Är det snyggt paketerad sexhandel? Nellie Erberth kastar sig in i sugardejtingvärlden med sig själv som verktyg.”

Köp mina trosor är en dokumentärserie. Det handlar om grävande journalistik, eller rättare sagt om ett wallraffande. SVT-journalisten Nellie Erberth ”provar på” helt enkelt och anmäler sig, tillsammans med sin kompis, på Sugardejting-sidan. Svaren trillar in väldigt snabbt. De bestämmer träffar med männen, och snart är det uppenbart – det handlar inte om enkla träffar på restaurang, utan allt ska mynna ut i “sexuella tjänster” som ska köpas för pengar eller andra favörer.

Tempot i serien är rappt och ungdomligt. Tack och lov störs tittaren aldrig av de sedvanliga dokumentärintervjuer där företrädare för dejtingsajterna far med osanningar.

Serien visar med all tydlighet att det hela handlar om dold prostitution. Med RealStars-ögon blir jag inte ett dugg förvånad. Med tanke på de mycket allvarliga konsekvenser det kan bli för unga personer som lockas in i denna värld hoppas jag att dokumentären får stor spridning.

Lyssna gärna en minut på en kort intervju med Erberth på SR P4 Malmöhus.

Här kan du se “Köp mina trosor” och “Sugarbabe”

Robert Schenck