Ny recension av Robert Schenck – Teaterpjäsen Föddhora

I fredags, den 14 februari 2020, besökte Robert Schenck Stora Teatern i Göteborg för att se uppsättningen Föddhora. Föddhora är en teaterpjäs av Martina Montelius spelad av Lo Kauppi. Här följer Roberts reflektioner efter att ha sett uppsättningen.

För er som missade tillfället i Göteborg så kommer uppsättningen även att spelas på Vävenscenen i Umeå den 10 mars 2020 och på Sädra Teatern i Stockholm den 13 mars 2020.

En fantastiskt givande kväll
Monologen börjar långsamt och trevande men ganska snart blir bilden fullständigare. Under den timslånga föreställningen får vi möta och lära känna en prostituerad som gör sitt bästa för att hitta försörjningsalternativ. Vi möter således ett Foodoracyklist som under tiden hon söker en adress berättar om sig själv och sitt liv som prostituerad. Samtidigt letar hon efter sin medsyster Marisol, eller rättare sagt efter Marisols kroppsdelar. Hon blev nämligen styckmördad.

Ingenting är överdrivet under föreställningen. Rekvisitan och regin är relativt enkel och rättfram och det gör upplevelsen starkare. Visst finns det humor, men själv skrattade jag inte en enda gång. Ämnet är för allvarligt, ödet för tragiskt, erfarenheterna för hemska och upplevelsen för stark.

Kvällen introduceras av Merly Åsbogård som har överlevt 16 år i prostitution. Åsbogård trollbinder publiken i 10 minuter. Även hennes tal är oerhört starkt i all sin enkelhet. Hon berättar om torskarna som hon minns dem. Till exempel han som frågade hur gammal hon var för att han skulle vara säker på att han fick det som han hade ”beställt”. Hon svarade sanningsenligt – fjorton år. Då var han nöjd. Budskapet är solklart: pjäsen vi snart ska ta del av är inget påhitt.

Efter föreställningen i Göteborg hålls en paneldiskussion ledd av två volontärer från Rosenlundstödet. Volontärerna berättar hur de varje fredagskväll går ut och ger olika former av stöd till kvinnor i prostitution på gatan i Göteborg. Majoriteten av kvinnorna är utländska men de möter även svenskar. Rosenlundstödet stödjer helhjärtat den svenska sexköpslagen, som bland annat underlättar deras arbete eftersom det kvinnorna gör inte är kriminellt. Det är köpet av de sexuella tjänsterna som är olagligt. Gästerna från Rosenlundstödet är kunniga, erfarna och verbala. Diskussionen är mycket givande och ett utomordentligt komplement till pjäsen.

Kvällen blev en helhet. En stark sådan.